Leverans - Retur
Villkor för frakter, leveranser och returer

Tryck och Logistik hanteras av Åtta.45 Tryckeri AB

Frakt och leverans

Val av fraktsätt från oss sker med automatik och beror på vikt och/eller storlek på beställningen.
En lagerprodukt tar i normala fall 1-2 dagar att plocka och packa + leveranstid.
En produkt som behöver tillverkas kan ta 3-4 beroende på antal + leveranstid.
Vi använder Posten brev och DHL paket.
Porto och en hanteringskostnad tillkommer alltid om inget annat framgår.
Fraktpriserna är för leverans inom Sverige.


Hur returnerar jag min vara
?

Kontakta vår kundservice (Tel: 075-247 38 80) för att meddela att du avser göra en retur. Fyll i Konsumentverkets returblankett som du finner här. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finner du på returblanketten. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Vi kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Vi rekommenderar dig att returnera försändelsen på ett vis som gör att försändelsen anländer till vår returadress. Vi har ingen möjlighet att lösa ut paket på postombud.

Returadress
ÅTTA.45 TRYCKERI AB
Märk med: Socialstyrelsens Publikationsservice
Box 327
791 27 Falun

Undantag från ångerrätten.

  • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte för lösnummer av en tidning eller tidskrift.
  • Ångerrätten gäller inte trycksaker som tillverkas vid beställning, en så kallade (PoD), Print on Demand är en trycksak som produceras vid beställning.

Återbetalning/Kreditering
En återbetalning/kreditering sker till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.
Återbetalning kan enbart ske till samma till svenska bankkonton. 

Övriga villkor 
Publikationer som är slut i lager går inte att boka eller förboka eftersom produkten kanske utgår eller ska ersättas med en ny publikation.
Kontakta vår beställningsservice omgående om du vill ändra/makulera din beställning eller returnera en publikation.
Bifoga beställning/betalkopia vid retur. Du har två veckors returrätt.

Reklamationsrätt
Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. 

Vilka fel kan jag reklamera?
Vi kan bara ansvara för fel om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits redan när du tog emot den. 
Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt, det kan handla om ett fel som visar sig efter viss tid.

Fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan vi inte hållas ansvariga för.

Tänk på att tjocka publikationer/böcker med många sidor i, där sitter alla sidor samman med lim i ryggen. 
Öppnar man limmade produkt onormalt mycket (handhavandefel), till exempel för att få den att ligga platt på bordet så kan limmet släppa och sidor blir lösa.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. 
Om felet visar sig först senare måste du som konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Tänk på att om du reklamerar en vara som inte har ett ursprungligt fel, kan du ha ett ansvar för kostnaden för undersökningen.

Du ska bevisa att det finns ett fel
Oavsett när du reklamerar är det du som måste kunna styrka att det faktiskt finns ett fel.
Detta kan du göra på olika sätt beroende på vilken typ av fel det handlar om.
Ibland behöver du skicka in produkten till oss, och iblanda kan det räcka att ta en bild och bifoga din reklamation.

Extra garantier är inget vi tillämpar på våra produkter utöver reklamationsrätten.